PORADNIKI

Świąteczny Bokeh na zdjęciach

Dziś chciałabym zachęcić Was do fotograficznych eksperymentów i zabawy ze światłem w tle. Przeczytajcie krótki poradnik o tym jak uzyskać świąteczny bokeh (czyt. boke) na zdjęciach.

Aby uzyskać taki efekt w najprostszy sposób, wystarczy w tle planu zdjęciowego umieścić dużą ilość malutkich światełek (lampki, świeczki), wybrać niewielką przysłonę w aparacie (ok 2,5f) i ustawić ostrość na pierwszy plan. Wówczas światła w tle rozmyją się w ciekawy sposób  tworząc świąteczny klimat.

Dziś opowiem Wam jak pójść o krok dalej i nadać rozmytym punktom świetlnym ciekawy kształt.

Oto rekwizyty, których potrzebujecie:

  • czarna kartka papieru
  • nożyczki
  • dziurkacze wycinające ciekawy kształt lub nożyk i ołówek.
  • taśma klejąca
  • aparat fotograficzny, obiektyw z ogniskową 50mm lub dłuższą.
  • lampki choinkowe, świeczki.

IMG_8741

Na początek odrysuj na papierze kształt koła, a na środku wytnij dowolny kształt, który chcesz uzyskać na zdjęciach. Można to zrobić za pomocą specjalnego dziurkacza, do kupienia w sklepach papierniczych lub w empiku (koszt to ok 8-10zł).

IMG_8751

Bardzo ważne, aby kształt został wycięty idealnie na środku czarnego koła.

IMG_8752
Możecie też sami narysować dowolny kształt i wyciąć go nożykiem do papieru lub żyletką.

IMG_8764
Tak przygotowane koło z wyciętym kształtem umieść na obiektywie. Ja wykorzystałam specjalną tuleję i nie musiałam przyklejać nakładki bezpośrednio do obiektywu.

IMG_8771

Jeśli nie chcesz przyklejać taśmy do swojego obiektywu możesz stworzyć taką tuleję z papieru lub podtrzymywać nakładkę ręcznie.IMG_8774

Teraz wystarczy skierować aparat w stronę wielu małych źródeł światła (lampki choinkowe, świeczki),  ustawić niewielką przysłonę i zmieniać ostrość obserwując przez wizjer jak zmienia się tło.

Oto efekty mojego działania:

IMG_8809

Taki bokeh można wykorzystywać do różnego rodzaju zdjęć.  Dobrym pomysłem jest wykorzystanie go jako tło do portretów. Wówczas najlepiej delikatnie z boku doświetlić lampą twarz osoby, fotografując przy czasie ok 1/60s lub nawet 1/30s.

IMG_8869

IMG_8871

IMG_8875

Zachowując odpowiedni czas naświetlania lampa nie przyćmi światełek obecnych w tle.  Zdjęcia tego typu to naprawdę fajna zabawa i dobry pomysł na Tworzenie świątecznych lub sylwestrowych kartek. Bawcie się dobrze!