PORADNIKI

Jak fotografować w czerni i bieli?

Cyfrowe aparaty fotograficzne stały się w dzisiejszych czasach dobrem powszechnym – między innymi dzięki temu, że są one wbudowane w prawie każdy współczesny telefon komórkowy. Obecnie corocznie wykonujemy (jako ludzkość) setki miliardów zdjęć – przeważnie kolorowych. Jednakże fotografia narodziła się w formie monochromatycznej i przez wielu, taka właśnie jej postać jest uznawana za tę najbardziej elegancką i najbliższą sztuce. Fotografię czarno-białą można z powodzeniem uprawiać również przy pomocy smartfonów! Oto garść podstawowych porad na początek.

_

Komponujcie minimalistycznie i utrzymujcie porządek w kadrze.

 Cechą aparatów fotograficznych wbudowanych w smartfony jest to, że obrazują one z bardzo dużą głębią ostrości. Inaczej mówiąc, większość obiektów ujętych na smartfonowym zdjęciu jest zarysowanych ostro. Kiedy podczas edycji usuniemy z takiego zdjęcia kolory, może się okazać, że przekaz fotografii stanie się kompletnie nieczytelny. Szarości pierwszego planu zmieszają się z szarościami tła a oglądający nie będzie wiedział na czym skupić wzrok. Pamiętajcie: w fotografii czarno-białej (zwłaszcza mobilnej!) najlepiej sprawdzają się proste, kontrastowe, mocne kompozycje.

poradnik_18

Fotografujcie w kolorze!

 Wiele smartfonowych aplikacji fotograficznych umożliwia robienie zdjęć z od razu nałożonym filtrem, dającym w efekcie właśnie zdjęcia czarno-białe. Ja jednak uważam, że lepszym podejściem jest fotografowanie bez użycia absolutnie żadnego filtra. Pamiętajcie, że dzięki późniejszej obróbce, z jednego kolorowego zdjęcia możecie uzyskać wiele (naprawdę wiele!) monochromatycznych wersji i na końcu wybrać tę jedną, najlepszą. Pamiętajcie też, że nie wszystkie kadry będą prezentowały się dobrze w czerni i bieli a wtedy być może przyda się kolorowy wariant zdjęcia.

Eksperymentujcie podczas edycji zdjęcia!

Jak już wspomniałem, z jednej kolorowej fotografii można zrobić mnóstwo wyraźnie różniących się między sobą zdjęć czarno-białych. Dla mnie osobiście etap przekształcania kolorowego obrazu w monochromatyczny jest niezwykle pasjonujący i potrafi zająć mi czasem nawet kilkadziesiąt minut. Tworzę wiele wersji, próbuję różnych aplikacji. Pamiętajcie: podczas edycji, przed przejściem do czerni i bieli, możecie właściwie dowolnie zmienić barwy na wyjściowym zdjęciu – przecież ono i tak nie będzie oglądane w kolorze. Ważny jest tylko końcowy efekt monochromatyczny!

  poradnik_19

Autor: Łukasz Gurbiel

www.instagram.com/sollyth

Udostępnij:

3 comments