PORADNIKI

Jak fotografować dzieci?

Spontaniczność małych dzieci i łatwość dostępu do aparatu w smartfonie to tak zgrany duet, jak Bolek i Lolek. Sytuacje bywają rozmaite, czasem dziecko po prostu słodko śpi, robi śmieszne miny, energicznie skacze lub koncentruje na czymś swoją uwagę, ale jedno jest pewne – to trwa tylko chwilę. Za moment wszystko się zmieni. To jest właśnie ta sekunda, w której sięgamy po smartfona i pstrykamy zdjęcie. Nie ma wiele czasu na zastanowienie, a jednak można zastosować kilka prostych zasad, które udoskonalą nasz warsztat…

Fotografuj z dołu

Zdjęcia dzieci będą o wiele ciekawsze, gdy zejdziemy trochę niżej, przykucniemy lub dostosujemy kadr do wzrostu dziecka. Na co dzień widzimy je z góry, kręcą się gdzieś pod nogami, a ich urocze czuprynki znamy na pamięć. Ten prosty zabieg jakim jest zmiana perspektywy, z której fotografujemy, otwiera przed nami wrota do tajemniczego świata widzianego oczyma dziecka.

poradnik_4

Ruch i energia

 Dzieci to istne wulkany energii. Uchwycenie tego na zdjęciu to nie lada sztuka. Pomocne jest fotografowanie seriami, co umożliwiają już niektóre smartfony lub specjalne aplikacje. Z takiej serii “klatka po klatce” wybieramy te zdjęcia, które są ostre, nieporuszone, a jednocześnie oddają dynamikę chwili.

poradnik_5

Emocje i relacje z bliskimi

 Emocje dziecięce zmieniają się jak w kalejdoskopie i niezależnie od tego, czy będzie to radość, zdziwienie, czy smutek, to zawsze wyrazista ekspresja, w której dzieci przodują, będzie interesującym tematem fotograficznym. Szczere i spontaniczne reakcje dzieci mają szczególnie duży ładunek emocjonalny, więc warto poczekać na odpowiedni moment, niż ustawiać je do pozowanych zdjęć. Podobną siłę mają fotografie przedstawiające związki międzyludzkie. Relacje dziecka z rodziną czy domowymi pupilami uchwycone ukradkiem, to piękno samo w sobie.

poradnik_6

Autor: Małgorzata Radziszewska

www.instagram.com/goh_amku

Udostępnij:

6 comments

  1. Foto: M 2014 22 października, 2014 at 15:24 Odpowiedz

    – Tak Dzieci, to tak jak szybkie akcje sportowe, tzw. wulkany energii, uchwycenie to lada osiągnięcie. Do każdego obiektu trzeba czasem przykucnąć…
    Artykuł godny uwagi, polecam i powodzenia w dalszej publikacji. 🙂

  2. rychu 30 października, 2014 at 07:57 Odpowiedz

    mogłabyś pisać książki koloryzować życie ale nic szczególnego w opisie jak fotografować dzieci nie wniosłaś ot takie tylko swojskie opisy realia fotografi są inne niestety bardziej złożone , profesionalnie fotografuję już od 30 lat .

    • twitter 17 listopada, 2014 at 18:48 Odpowiedz

      Rychu proszę cie pokaż jakieś zdjęcie (na którym jest dziecko) zrobione smarfonem. Bardzo chciałbym zobaczyć zdjęcie (wykonane smartfonem) profesjonalisty z 30 letnim stażem. Jest to dla mnie bardzo ważne.

    • kiwaczek 17 listopada, 2014 at 20:47 Odpowiedz

      Rychu, naucz się jeszcze profesjonalnie (a przynajmniej poprawnie) posługiwać językiem ojczystym – w Twoim wieku (zakładam, że koło „pięćdziesiątki”) nie wypada już sadzić takich byków. Byłbym też zobowiązany, gdybyś podzielił się z pospólstwem swoim przebogatym doświadczeniem, uchylając rąbka tajemnicy warsztatu profesjonalisty, np. w zakresie złożonych realiów fotografii dziecięcej?
      I nie napinaj się tak, bo Ci żyłka pęknie 🙂

    • Michał Koralewski 21 listopada, 2014 at 13:48 Odpowiedz

      Gratuluję rychu! 30 lat profesjonalnego fotografowania – no panie, to robi wrażenie! Na pewno jesteś z siebie bardzo dumny. A powiedz mi, rychu, próbowałeś kiedyś zejść nieco z tego piedestału profesjonalnego fotografa i spróbować zrobić zdjęcie – za przeproszeniem – smartfonem? Bo wiesz, to jest poradnik dla użytkowników smartfonów… Mało tego, we wstępie jest zaznaczone, że to poradnik dla początkujących i prezentowane są najprostsze porady. Jeśli szukałeś poradnika dla profesjonalisty z 30-letnim stażem, to kiepsko trafiłeś. Ale za to, korzystając z okazji, że już się ujawniłeś i skrytykowałeś Gosię, może podzielisz się z nami swoimi poradami związanymi z fotografowaniem dzieci? Z takim stażem na pewno znasz sporo interesujących porad.