PORADNIKI

Tworzenie klimatu sceny

Oto kolejny z cyklu artykułów, poświęconych oświetleniu w fotografii. Tradycyjnie tematyka artykułu została szczegółowo omówiona podczas  warsztatów fotograficznych, które odbyły się w salonie Empik przy współudziale Akademii Nikona i empikfoto.pl.

Każdy kto choć raz był w teatrze wie jak dużo można zdziałać samym oświetleniem, a jeśli do tego dołożyć proste elementy scenografii, możliwości są ogromne.
Fotografa w takich sytuacjach ograniczają oprócz jego własnej wyobraźni często środki jakimi dysponuje, ale praktyka pokazuje, że im skromniejsze mamy możliwości tym bardziej kreatywnie podchodzimy do realizacji sesji.
Oświetlenie scen.
Aby oświetlić większą scenę trzeba dużych ilości światła. Ale jest na to inny sposób, mianowicie zamiast oświetlenia globalnego zastosować można wiele ale punktowych
(strefowych) źródeł światła. Doskonale wykorzystują to też projektanci wnętrz, a na co dzień spotykamy się z tym np. w klimatycznych kawiarniach, klubach etc.

Barwienie światła a balans bieli.

Odpowiedni klimat zdjęcia można uzyskać zmieniając barwę światła. Używamy do tego w przypadku systemowych lamp błyskowych oryginalnych filtrów, lub specjalnych filtrów dedykowanych do takich zastosowań.

Przykładowy zestaw filtrów do korekcji barwnej światła i jego barwienia.

Przykładowy zestaw filtrów do korekcji barwnej światła i jego barwienia.

W tym przypadku musimy zadbać o odpowiednie ustawieni balansu bieli, gdyż barwiąc światło nie chcemy aby komputer aparatu nam to korygował. Można ustawić balans bieli na światło dzienne, lampę błyskową lub wybrać wartość liczbową z zakresu 5000 – 6000 K. Wybieramy tę, która daje efekt, który najbardziej przypadnie nam do gustu. Warto dodać, że przy stosowaniu niektórych filtrów może dojść do nieprawidłowości w działaniu pomiaru światła, co wiąże się z koniecznością ustalenia ekspozycji metodą prób i błędów (korekta mocy lampy błyskowej lub przejście na tryb manualnego ustawiania mocy błysku).

Imitacja światła naturalnego a tworzenie świata nierzeczywistego.

Stosując światło sztuczne mamy do wyboru dwie ścieżki:
1. Próbujemy imitować idealne światło naturalne, traktując je jako niedościgniony wzór do naśladowania
2. Tworzymy swój własny świat, niepodobny do rzeczywistego, który nas otacza. Powstały obraz będzie rozpoznawalny, ale oglądający zdjęcie zorientuje się, że nie jest to świat do końca prawdziwy.

Paweł Duma fotografią zajmuje się od 25 lat, popularyzacja tej dziedziny sztuki jest jego sposobem na życie. Od 6 lat jest ekspertem firmy Nikon, ewangelistą Wacoma. Jest współautorem książek „Kadruj z Głową” i „Radość Fotografowania”. Z Akademią Nikona jest związany od samego początku jej istnienia. Współpracował z wieloma agencjami, studiami fotograficznymi oraz międzynarodowymi koncernami. Specjalizuje się w fotografii reportażowej i ilustracyjnej. Posiada szerokie doświadczenie w fotografii studyjnej. Strona autorska: www.pawelduma.com