PORADNIKI

ABC oświetlenia portretowego: Kreatywne tworzenie tła

Często młodzi fotografowie nie doceniają wpływu tła na efekt końcowy fotografii. A ma ono olbrzymi wpływ na odbiór emocji, kolorów, treści. Na tło możemy wpływać ostrością, oświetleniem (faktura, kolor) i ekspozycją (jaśniejsze – ciemniejsze). Tło jest integralną częścią każdego zdjęcia i dlatego warto poświęcić mu więcej uwagi przy planowaniu zdjęć.

Rola tła.
Świadomy wybór tła zadecyduje o klimacie fotografii, może stanowić kontekst, uzupełnienie treści jakie niesie motyw główny. Może być po prostu tylko tłem, neutralnym wypełnieniem kadru.

Wpływ na kolory
Jasność tła ma bezpośredni wpływ na postrzeganie przez człowieka kolorów. Nasz mózg odbiera kolory jako wrażenia barwne i jednym z czynników, które mają na to wpływ jest bezpośrednie otoczenie koloru, czyli w naszym przypadku tło.

ilustarcja 1ilustracja 1: Wpływ tła na odbiór koloru. Pasek jednolitego koloru wydaje się być gradientem.

Oświetlanie tła.
Aby manewrować oświetleniem tła nie może na nie wpływać światło główne. Największe możliwości mamy wtedy gdy oświetlenie tła jest niezależne od oświetlenia głównego. Wiąże się to z koniecznością zapewnienia odpowiedniej odległości fotografowanego obiektu od tła z równoczesnym używaniem zastawek ograniczających rozchodzenie się światła w niepożądanych kierunkach. Przedstawia to rysunek 2 w drugim odcinku niniejszego cyklu.

Źródło światła jako tło.
Tłem może być źródło światła, przykładem może być niebo, światła nocnego miasta, zachodzące słońce, ostre słońce będące nisko nad horyzontem. Okna są wdzięcznym choć trudnym partnerem we współpracy. Obecność szyby niesie za sobą ryzyko powstania odbić. Aby ich uniknąć należy uważnie stawiać źródła światła, tak aby ich odbicie nie powstawało. Zależy to od kąta, pod jakim w stosunku do szyby ustawimy światło, ale też należy wziąć pod uwagę, że dużo łatwiej się tym manewruje, jeśli nie ustawiamy się do szyby równolegle.

ilustracja 2ilustracja2: Różne warianty tła. Światło dzienne. Światło sztuczne. Kombinacja świateł miasta i sztucznego.

Jak to zrobić.
Aby ustawić oświetlenie tła nie potrzebujemy modela, choć jego sylwetka może mieć znaczenie dla odbioru całości, i przyspieszy nieco pracę.
Znajdujemy dostępne i niekrępujące miejsce z dużym oknem. Najpierw ustalamy parametry ekspozycji tak, aby można było przy nich używać lampy błyskowej (staramy się nie przekroczyć czasu synchronizacji) a ekspozycja tła była odpowiednia (niekoniecznie musi to być zgodne ze wskazaniami światłomierza). Parametry ustalamy w trybie manualnym (ISO AUTO musi być wyłączone). Na tak dobranym tle ustawiamy modelkę/ modela i oświetlamy go lampą błyskową. Można eksperymentować z pomiarem punktowym światła lub używać korekcji w celu uzyskania pożądanego efektu. Na początku zdjęcie może wyglądać nieco sztucznie, ale manewrując jasnością tła (czas naświetlania) i
fotografowanej osoby (korekcja lampy błyskowej) po kilku- kilkunastu próbach uda się doprowadzić do sytuacji, gdy wszystko będzie wyglądać naturalnie.

Paweł Duma fotografią zajmuje się od 25 lat, popularyzacja tej dziedziny sztuki jest jego sposobem na życie. Od 6 lat jest ekspertem firmy Nikon, ewangelistą Wacoma. Jest współautorem książek „Kadruj z Głową” i „Radość Fotografowania”. Z Akademią Nikona jest związany od samego początku jej istnienia. Współpracował z wieloma agencjami, studiami fotograficznymi oraz międzynarodowymi koncernami. Specjalizuje się w fotografii reportażowej i ilustracyjnej. Posiada szerokie doświadczenie w fotografii studyjnej. Strona autorska: www.pawelduma.com