PORADNIKI

Krajobraz…

10 stycznia 2012 tematem Wieczorka z Fotografią był krajobraz. Na tablicy pojawiło się ponad 50 zdjęć Fanów!

Wielbłądy – step, Mongolia, fot. Dominika Dąbrowska http://e-klips.pl

Spotkanie zaczęliśmy od zastanowienia się nad receptą na ciekawe, niebanalne zdjęcia krajobrazowe.

Uznaliśmy, że niezbędna jest cierpliwość. Odnalezienie ciekawego miejsca nie wystarczy. Proponujemy, aby piękny krajobraz był tylko tłem do ciekawego wydarzenia lub interesującego obiektu w pierwszym planie.  W tej dziedzinie fotografii bardzo istotne jest światło.  Fani zachęcają również do fotografowania jednego miejsca z różnych perspektyw i wykorzystania człowieka do pokazania skali fotografowanego miejsca.

Góry Skaliste, Kolorado, fot. A. Kurowski

Często zdjęcia krajobrazowe mają dla nas szczególną wartość przez ich historię. Przypominają nam przyjemne chwile. Pamiętajmy jednak, że oprócz pięknego widoku wrażenie robił na nas również zapach, temperatura, towarzystwo… Właśnie dlatego tak trudno oddać klimat danego miejsca na fotografii.

Kuba, rejon Pinar del Rio,  fot. Dominika Dąbrowska http://e-klips.pl

Czy miejsce jest najważniejsze przy fotografowaniu krajobrazu?

Zdania były podzielone.  Na pewno najpiękniejsze zdjęcia nie muszą powstawać w najdalszych zakątkach świata.  Bardzo dobre fotografie krajobrazowe powstają często tuż obok miejsca naszego zamieszkania, wystarczy tylko dostrzec to czego nie widzą inni…

Zima pod Kielcami,  fot.Dominika Dąbrowska http://e-klips.pl

Wodospad w Wenezueli fot. Weronika Różańska

Podczas spotkania wspomniano, że do fotografowania krajobrazu dobrze jest się odpowiednio przygotować. Jeśli nie znamy dobrze danego miejsca, powinniśmy sprawdzić w jaki sposób będzie padało na nie światło itd. Dobrze jest zapoznać się z pogodą na dany dzień.

Sprzęt?

Do fotografowania krajobrazu przyda się na pewno w miarę lekki lecz stabilny statyw, obiektyw szerokokątny, filtry. Nie są to jednak niezbędne elementy. Na pewno trzeba pamiętać o naładowanych akumulatorach, chyba, że mamy do czynienia z niezawodnym aparatem analogowym.

Odcinek kolei krugobajkalskiej nad Bajkałem w Rosji, fot. Robert Danieluk danieluk.net

Przy jakiej pogodzie najlepiej fotografować krajobraz?

Wg.  uczestników spotkania pogoda ma mniejsze znaczenie niż pora dnia. Światło przy wschodzie słońca lub późnym popołudniem na zdjęciach sprawdza się świetnie. Powietrze podczas mrozu wygląda inaczej, o czym również warto pamiętać.

Pod koniec doszliśmy do wniosku, że najlepiej fotografować krajobraz podczas samotnych wycieczek, nie zmuszając nikogo do zbyt wczesnego wstawania, czy przesiadywania godzinami w jednym miejscu, aby zrobić zdjęcie swojego życia 😉

fot. Amadeusz Górski,  więcej zdjęć>

We wtorek  zaprezentowaliśmy zdjęcia słynnych fotografów.

Jednym z pierwszych słynnych fotografów krajobrazu był Ansel Adams, z wykształcenia pianista. Słynął z wyjątkowego przywiązania do jakości zdjęcia, odwzorowania szczegółów i przejść tonalnych. Fotografował wielkoformatową kamerą najczęściej w Parku Narodowym Yosemite, w którym obecnie można zobaczyć wystawę jego zdjęć.   http://www.anseladams.com/

Maroon_Bells fot. Magdalena RatajczykKolorado, Maroon Bells, okolice Aspen fot. Adam Kurowski

Charlie Waite to współczesny słynny fotograf krajobrazu.  Polecamy obejrzenie jego zdjęć na stronie: http://www.charliewaite.com/index

Zachęcamy do odwiedzenia strony Fotografa Michaela Kenna: http://www.michaelkenna.net/ Piękne zdjęcia, prawda?

Na koniec propozycja połączenia krajobrazu z aktem..
Zobaczcie jak robi to fiński fotograf Arno Rafael Minkkinen, który podobno nie pracuje z asystentami i sam jest modelem na większości zdjęć http://www.arno-rafael-minkkinen.com/

Panorama fot. Amadeusz Górski, więcej zdjęć>

Uczestnicy spotkania wśród swoich Idoli wymienili:

http://www.kacperkowalski.pl/
http://www.adam-brzoza.com/images/stories/aktualnosci/1122010/small_moon.jpg
krakow4u.pl
http://www.dominickamp.de/
http://stevemccurry.com/
http://davidduchemin.com/
http://www.lonelywolf.pl/

Wszystkie zdjęcia wykorzystane w tym tekście zostały wykonane przez Fanów empikfoto.pl  i zostały zamieszczone na tablicy FB podczas Wieczorka z Fotografią.